فروشگاه جامع پروژه های برنامه ریزی تولید پیشرفته و تئوری توالی عملیات و زمانبندی و سایر حوزه ها در مهندسی صنایع

نظرسنجی سایت

میزان رضایت مندی شما از مطالب سایت چه میزان است؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2
  • بازدید دیروز : 4
  • بازدید کل : 14177

پیوند ها

نظرسنجی سایت

آمار بازدید سایت

مرور ادبیات زنجیره تامین - مدل‌هاي مکان‌يابي- مسيريابي


مرور ادبیات زنجیره تامین -  مدل‌هاي مکان‌يابي- مسيريابي

اخيراً مسائل چند سطحي و چند تسهيلي در مديريت زنجيره تأمين به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفته است. نکته قابل توجه، وابستگي بين تصميمات مربوط به مکان‌يابي تسهيلات و تخصيص تسهيلات با مسيريابي وسايل نقليه مي‌باشد. هر کدام از مسائل مکان‌يابي و مسير‌يابي، به کلاس مسائل NP-hard تعلق دارند و ترکيب آنها با يکديگر ميزان پيچيدگي را افزايش مي‌دهد(Lashine, Fattouh, & Issa, 2006). اين مسائل از مسائل يکپارچه قديمي مي‌باشند که از اواسط 1970 مورد مطالعه قرار گرفته‌اند(Ahmadi-Javid & Seddighi, 2012).

وو و همکاران(Wu, Low, & Bai, 2002) يک مدل برنامه‌ريزي خطي عدد صحيح آميخته براي مسئله مکان‌يابي- مسيريابي چندانباره ارائه و با توجه به پيچيدگي زياد مسئله، آن را به دو زيرمسئله مکان‌يابي- تخصيص و زيرمسئله مسيريابي خودرو تقسيم کردند و پس از حل آنها، با استفاده از الگوريتم شبيه‌سازي تبريد، يک رويکرد حل کلي براي مسئله موردنظر ارائه کردند. نتايج محاسباتي نشاندهنده کارايي بالاي رويکرد ارائه شده بود. شريف و همکاران(Lashine et al., 2006) يک مدل يکپارچه به منظور طراحي شبکه زنجيره تأمين با هدف مکان‌يابي انبارها، تخصيص مشتريان به انبارها، يافتن تعداد وسيله نقليه موردنياز براي پاسخگويي به تقاضا و مسيريابي وسايل نقليه به منظور حداقل کردن هزينه‌هاي حمل‌و‌نقل، هزينه‌هاي ثابت، عملياتي و هزينه‌هاي مسيريابي ارائه کردند. آنها مدل را به صورت يک مدل برنامه‌ريزي عددصحيح آميخته خطي فرمول‌بندي کردند و سپس از روش آزادسازي لاگرانژي و جستجوي sub-gradient براي قسمت مکان‌يابي- تخصيص و از روش فروشنده دوره‌گرد براي قسمت‌ مسيريابي استفاده کردند. نتايج محاسباتي حاکي از کارايي بالاي الگوريتم ارائه شده براي مسئله مي­باشد.

لي و همکاران(Lee, Moon, & Park, 2010) مسئله طراحي شبکه زنجيره تأمين چند سطحي را مورد بررسي قرار دادند که شامل مکان‌يابي و تخصيص تسهيلات و تصميمات مربوط به مسيريابي بود. هدف اين تحقيق، تعيين مکان بهينه تسهيلات و مسيريابي با حداقل هزينه در شبکه بود. آنها دو مدل برنامه‌ريزي عدد صحيح آميخته پيشنهاد دادند که در مدل اول تصميمات مربوط به مسيريابي لحاظ نشده است ولي مدل دوم از ترکيب مسئله مکان‌يابي- تخصيص[1] (LAP) با مسئله مسيريابي خودرو چندانباره[2] (MDVRP) بدست آمده است. آنها همچنين يک الگوريتم ابتکاري بر پايه آزادسازي LP براي حل مدل ارائه کردند.

 

[1] Location-allocation problem

[2] Multi Depot Vehicle Routing Problem

  انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 134

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

آماده همکاری با کلیه سازمان های دولتی و خصوصی در حوزه های برنامه ریزی تولید، زنجیره تامین و مدلسازی

مدیریت سایت آماده انواع مشاوره در پروژه های دانشجویی و تحقیقاتی می باشد. جهت اطلاع بیشتر به کانال https://t.me/ProductionPlanningModel بفرمایید.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما