اين مدلها حالت پيچيدهتر مدلهاي مکانيابي تسهيل بدون محدوديت ظرفيت ميباشد و در ادبيات موضوع در دو حالت تکمحصولي و چندمحصولي مورد مطالعه قرار گرفته است. در اين مدلها تقاضاي مشتريان ميتواند يا از طريق چند منبع تأمين شود يا اينکه تنها يک منبع، تقاضاي آنها را تأمين کند که در اين حالت حل مسئله دشوارتر خواهد ...
مازولا و نيبه(Mazzola & Neebe, 1999) يک رويکرد حل دقيق (شاخه وکران) و يک رويکرد ابتکاري براي مسئله مکانيابي تسهيلات با محدوديت ظرفيت ارائه کردند که در آن تقاضا براي محصولات مختلف، بايد توسط تسهيلات موردنظر برآورده شود و براي هر تسهيل، يک سطح مناسب از سطوح ظرفيت موجود انتخاب شود. نتايج محاسباتي نشاندهنده کارايي بالاي رويکرد ...
مسائل موجودي- مسيريابي مربوط به نگهداري و توزيع محصولات از کارخانهها به مشتريان در طول دوره برنامهريزي موردنظر ميباشد و از اوايل سال 1980 مورد مطالعه قرار گرفتند(Ahmadi-Javid & Seddighi, 2012). در اينگونه مسائل، با توجه به محدوديت ظرفيت براي وسيله نقليه و مقدار محصول موردنياز مشتريان، علاوه بر مقدار کالايي که در هر دوره به مشتري ...
اخيراً مسائل چند سطحي و چند تسهيلي در مديريت زنجيره تأمين به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفته است. نکته قابل توجه، وابستگي بين تصميمات مربوط به مکانيابي تسهيلات و تخصيص تسهيلات با مسيريابي وسايل نقليه ميباشد. هر کدام از مسائل مکانيابي و مسيريابي، به کلاس مسائل NP-hard تعلق دارند و ترکيب آنها با يکديگر ميزان پيچيدگي را ...
تحقيقات مرتبط با نظريه موجودي تمايل دارند که روي توسعه و ارزيابي سياستهايي براي پاسخگويي به سفارشات خردهفروشان و سياستهايي براي تأمين مراکز توزيع، تمرکز کنند. اين سياستها بر اساس هزينههاي انتقال، نگهداري موجودي و کمبود ارزيابي ميشوند. ازسوي ديگر پژوهشهاي مرتبط با نظريه مکانيابي تمايل دارند که روي ...
در اين بخش به بررسي مرور ادبيات مديريت زنجيره تامين پرداخته ميشود. تصميمات مربوط به مکانيابي تسهيلات، تصميمات مربوط به مديريت موجودي و تعيين استراتژيهاي مربوط به حملونقل (طرح توزيع)، سه تصميم مهم در طراحي کارا و يکپارچه زنجيره تأمين ميباشند. واضح است که اين سه تصميم کليدي زنجيره تأمين بسيار به هم وابستهاند. ...
1-1طبقه بندي[1] مسائل زنجيره تأمين
هوانگ و همکاران (Huang, Lau, & Mak, 2003) به بررسي اطلاعات مشترک در يک زنجيره تأمين پرداخته و پس از انجام مطالعات، چهار معيار را براي طبقه بندي ارائه نمودهاند که اين معيارها عبارتند از: ساختار زنجيره تأمين، سطح تصميم، رويکرد مدلسازي و اطلاعات اشتراکي. معيارهاي فوق، به طور مختصر در زير توضيح ...
با توجه به شرايط رقابتي موجود در بازار، سازمانها موظفند محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشتري، در دسترس وي قرار دهند. تمايل مشتري بر كيفيت بالا و خدمترساني سريع، موجب افزايش فشارهايي شده است كه قبلاً وجود نداشته است، در نتيجه سازمانها بيش از اين نميتوانند به تنهايي از عهده تمامي كارها برآيند. بر اين اساس، ...